Mikä on webinaari – näin järjestetään hyvä webinaari 2022

Mikä on webinaari – Näin järjestetään hyvä webinaari 2022

Webinaari käynnissä webinarNinja ohjelmalla

Webinaari eli verkkoseminaari on internetin välityksellä toteutettu virtuaalinen ja vuorovaikutteinen koulutustapahtuma. Se on seminaarimainen koulutustilaisuus missä osallistujat ovat fyysisesti eri paikoissa ja osallistuvat webinaariin omalla tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.

Parhaat webinaari ohjelmat ovat:

www.zoom.com

www.webinarNinja.com

www.webinarjam.com

www.clickmeeting.com

Perinteiseen luentomuotoiseen koulutukseen verrattuna webinaari on kokonaan sähköinen ja paljon interaktiivisempi. Webinaarin osallistujat voivat kommentoida live tilanteessa pikaviestein chattiruudulla tai puhumalla. Vuorovaikutus on helppoa ja yleensä webinaarin lopussa voi esittää asiantuntijoille kysymyksiä.

Kouluttajat ja osallistujat liittyvät webinaariin sähköisen alustan kautta ja näkevät saman esityksen omassa selainikkunassaan. Lähetys voidaan myös striimata eli jakaa samanaikaisesti. Verkkoseminaari voidaan tallentaa webinaaritallenteena videolle myöhempää katselua varten.

Ilmainen webinaari on tehokas tapa opettaa uusia asioita, kasvattaa myyntiä ja hankkia asiakkaita. Webinaarikoulutus sisältyy parhaisiin webinaari ohjelmiin ja käytännössä testatut vinkit tulevat kaupan päälle.

Webinaari on tehokas tapa tavoittaa juuri oikea kohderyhmä. Webinaariin osallistuminen ei maksa mitään. Moni ilmainen webinaari vuosina 2020 ja 2021 onkin ollut yleisömenestys.

Webinaarin järjestäminen

Webinaarin järjestämiseksi ei tarvita suuria investointeja. Yleensä voidaan hyödyntää samoja ohjelmistoja, jotka ovat jo muutenkin käytössä. Tärkein apuväline on hyvä webinaari ohjelma, joka korvaa fyysisten tapahtumien järjestämisessä tarvittavan kokoustilan.

Webinaari ohjelman avulla huolehditaan tapahtumaan liittyvistä sähköpostiviesteistä, voidaan ottaa ilmoittautumisia vastaan ja muistuttaa tulevista tapahtumista. Webinaarin järjestäjä on vastuussa sujuvista järjestelyistä ja hyvän ohjelman avulla se on tehty mahdollisimman helpoksi.

Webinaariin ilmoittautunut saa automaattisesti ohjeet sähköpostilla. Ohjeissa kerrotaan muun muassa se miten webinaariin liitytään. Osallistuminen ei vaadi muuta kuin hyvän internet-yhteyden ja rauhallisen tilan. Hyvän äänenlaadun voi varmistaa käyttämällä kuulokkeita.

Millaista sisältöä webinaarissa kannattaa esittää?

Koska webinaari on reaaliaikainen ja audiovisuaalinen siinä kannattaa hyödyntää kuvan ja äänen yhdistelmiä. Yleisimmät tavat on kuvata puhujan kasvoja tai näyttää powerpoint -esitystä, PDF -tiedostoa tai valokuvia ja puhua niiden päälle.

Jos et halua näyttää kasvojasi yleisölle, webinaarin vetäminen on silti mahdollista. Erilaisten ohjelmistojen esittely on helppoa ja niitä voi kommentoida samalla, kun esittelee niitä selaimessa.

Miksi webinaari on hyvä työkalu?

Webinaari on yksi helpoimmista työkaluista, kun sen käytön on kerran opetellut. Se on tehokas työkalu markkinointiin ja luottamuksen rakentamiseen.
Asiakas kuulee ja näkee puhujan reaaliajassa sekä voi osallistua esimerkiksi esittämällä kysymyksiä.

Webinaariin pitää osallistua tai sitten mahdollisuuden menettää. Tämän vuoksi niihin osallistutaan aktiivisesti.

Miten webinaaria voi hyödyntää?

Webinaari on hyvä tapa markkinoida ja opettaa asiakkaille jotakin hyödyllistä. Asiakasta kiinnostavaan aiheeseen voidaan perehtyä syvällisesti rakentaen samalla luottamusta. Tämä johtaa lopulta myyntiin.

Webinaarin aikana saadaan asiakkaan täysi huomio ja kaikki tarpeellinen voidaan esitellä perusteellisesti.

Webinaari on tehokas tapa myydä valmennuksia. Yksi webinaari vastaa yhtä luentoa ja niistä voi tehdä vaikkapa kurssimuotoisen kokonaisuuden.

Usein esitettyjä kysymyksiä

Verkkoseminaarin käytössä on vain luovuus rajana. Seminaarit ovat hyödyllisiä erityisesti myynnissä, markkinoinnissa, henkilökunnan kouluttamisessa ja brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Tässä on joitakin usein esitettyjä kysymyksiä:

Kuinka pitkä webinaarin tulisi olla?

Hyvä nyrkkisääntö on pitää webinaari alle tunnin mittaisena. Jos se on liian pitkä, osallistuminen laskee.

Mille toimialoille webinaari sopii?

Webinaarit sopivat kaikille toimialoille ja asiakasryhmille.

Mikä on webinaarin tärkein asia?

Tärkein asia on saada potentiaalinen asiakas osallistumaan webinaariin. Suomessa webinaareilla on vielä vähän kilpailua ja niihin osallistutaan aktiivisesti. Osallistujia voi rohkaista kommentoimaan ja esittämään kysymyksiä. Kannattaa esittää myös ajatuksia herättäviä kysymyksiä.

Mitä webinaarin ajan käytössä tulee huomioida?

Suunnittele ajan käyttö järkevästi, jotta tärkeiden asioiden käsittelylle jää tarpeeksi aikaa. Jos webinaarissa on kiireen tuntu, osallistujamäärät tippuvat. Jätä loppuun tarpeeksi tilaa kysymyksille ja vastauksille.

Mitä hyötyä on webinaarista?

Osallistujat voivat olla missä päin maailmaa tahansa, kunhan heillä on vain pääsy internetiin. Yleisölle järjestetään ilmaisia webinaareja ja sen ansiosta ne ovat suosittuja ja niillä tavoitetaan paljon ihmisiä. Pelkkään tekstiin verrattuna on suuri etu, että asiakas näkee tai kuulee sinut koko webinaarin ajan.

Miten tehdään interaktiivinen webinaari?

Hyvä tapa on esittää kysymyksiä ja herätellä keskustelua. Voit haastaa yleisöäsi ja tehdä kyselyjä. Anna tärkeää tietoa ja hyviä tarjouksia vain osallistujille. Kuka tahansa voi esittää kysymyksiä ja saada vastaukset niihin reaaliaikaisesti.

Miten webinaarit voivat auttaa yritystä?

Webinaarien avulla voit parantaa omaa auktoriteettia alallasi. Voit esitellä asiakkaille yrityksen tuotteita ja palveluita paljon yksityiskohtaisemmin kuin muilla tavoilla.

Webinaari ja koulutus?

Webinaari on hyvä väline kouluttaa uusia ja vanhoja työntekijöitä. Sen aikana voidaan perehtyä uusiin asioihin yksityiskohtaisesti ja esittää kysymyksiä sekä saada niihin vastauksia. On vaikea vaikuttaa asiakkaaseen yhtä voimakkaasti ja nopeasti muuten kuin webinaarin avulla. Tämä korostuu erityisesti koulutuksen, opettamisen ja valmennuksen myynnissä.

Mitä webinaari tarkoittaa markkinoinnissa?

Markkinointimielessä webinaarien päätarkoitus on uusien liidien luominen eli uusien potentiaalisten asiakkaiden houkutteleminen omien tuotteiden ja palveluiden pariin. Kerran nauhoitettu live-webinaari voi tuoda uusia asiakkaita vielä vuosienkin päästä. Markkinointi on olennainen osa webinaarin järjestämistä. On tärkeää tavoittaa kiinnostunut kohderyhmä etukäteen. Webinaariohjelmat helpottavat markkinointia ja niiden avulla webinaarin järjestäminen on helpompaa.

Mitkä ovat webinaarin edut?

Koska webinaarit ovat online-tapahtumia, niitä voi isännöidä mistä päin maailmaa tahansa. Webinaarin järjestäjän rahaa ei kulu kokoustilojen ruokiin, juomiin tai vuokriin. Webinaariin osallistujalle ei myöskään tule matkakuluja. Vuorovaikutus tapahtuu livenä ja samaan pystyisi vain järjestämällä vaikkapa valmennuksen fyysisesti. Webinaari säästää osallistujien aikaa ja rahaa.

Onko webinaaritallenne tehtävä suorana lähetyksenä?

Webinaaritallenteen ei tarvitse olla reaaliaikainen. Ne voivat olla nauhoitettuja ja ne ladataan nettiin ikään kuin suorana lähetyksenä.

Mikä on webinaarin tarkoitus?

Parhaat webinaarit tarjoavat tietoa ja esittelevät taitoja, mitkä voidaan ottaa heti käyttöön. Ne kouluttavat ja sitouttavat yleisöä. Hyvään verkkoseminaariin sisältyvät asiantuntijaneuvot, ohjaus, koulutus ja esittelyt. Webinaarit ovat tehokkaimpia laajalle yleisölle silloin, kun niissä selvitetään jokin ongelma ja annetaan siihen ratkaisu.

Mikä on hyvä webinaari alusta?

WebinarNinja, Webinarjam ja Zoom ovat parhaat webinaari alustat. Google Hangouts on ilmainen webinaari ohjelma ja sillä voi harjoitella pienellä yleisöllä. Kannattaa ostaa maksullinen sovellus, jos aikoo järjestää webinaareja useammin kuin kerran ja haluaa, että webinaaritallenne on katsottavissa myöhemmin tai että webinaarityökalut varmasti toimivat.

Ovatko webinaarit tehokkaita?

Webinaarit ovat yksi tehokkaimmista tavoista houkutella uusia asiakkaita ja myydä heille omia tuotteita sekä palveluita. Ne antavat paljon lisäarvoa nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille.

Mikä on webinaarin ja webcastin ero?

Webinaari on yleensä suorana internetin kautta järjestettävä tapahtuma ja katsojat voivat osallistua ja olla vuorovaikutuksessa reaaliajassa. Webcastissa osallistujat voivat liittyä seminaariin suoraan verkkoselaimellaan ilman latausta. Tapahtumat ovat nauhoitettuja ja niissä voi olla kerralla tuhansia osallistujia esimerkiksi Youtubessa tai televisiossa.

Miten tehokas ja maksuton webinaari toimii?

Tehokkaassa webinaarissa jaetaan tietoa monipuolisesti. Videot, äänet, ladattavat materiaalit ja näytön jakaminen auttavat hahmottamaan ja ymmärtämään paremmin. Webinaari on yleisölle maksuton.

1. Aseta selkeä tavoite

Jos sinulla on selkeä tavoite mihin pyrit ja mitä haluat saavuttaa, silloin menestyt paremmin.

2. Ymmärrä yleisöäsi

Kun suunnittelet webinaaria, mieti mitkä asiat ovat osallistujille tärkeitä ja keskity niihin.

3. Mikä on paras päivä järjestää webinaari?

Parhaat päivät webinaarin järjestämiseen ovat yleensä tiistai ja keskiviikko. Ajankohta on hyvä päättää oman asiakasryhmän menojen mukaan.

4. Mikä on paras kellonaika aloittaa webinaari?

Paras kellonaika aloittaa on yleensä kello 10 aamupäivällä.

5. Miten mainostaa webinaaria?

Voit mainostaa webinaaria omalle verkostollesi käyttämällä apuna sosiaalista mediaa ja sähköpostia.

6. Muista harjoitella

Harjoittele esitystäsi ja testaa tekniset asiat huolellisesti ennen webinaaria.

7. Anna yleisölle opetuksia ja käytännön esimerkkejä

Opetukset ja esimerkit toimivat yleensä parhaiten, käytä niitä.

Mitkä ovat parhaat webinaari työkalut ja ohjelmat?

Parhaat webinaariohjelmistot kokoavat kattavasti kaiken sen mitä webinaarin järjestämiseen tarvitaan ja lisäksi niissä on mukana kaikki tarvittavat työkalut. Ohjelman avulla voit muokata yksilöllisesti valmiiksi tehtyä ja käytännössä toimivaksi testattua laskeutumissivua. Kaikki asiakkaat ohjataan sinne. Parhaat webinaariohjelmat ovat WebinarNinja, Clickmeeting, Webinarjam ja Zoom.

Jos sinulla on sähköpostilista, Facebook- tai Instagram sivut, blogi tai kotisivut asiakkaista, niihin kaikkiin kannattaa laittaa päivitys tulevasta webinaarista. Kaikki mahdolliset kanavat kannattaa ottaa käyttöön.

Miten saada asiakas paikalle silloin kun webinaari alkaa?

Asiakkaan paikalle saamiseksi pitää nähdä vaivaa. Asiakkaille voi antaa maistiaisia siitä mitä webinaari tulee sisältämään ja mitä hyötyä osallistumisesta on. Kerro mitä hän tulee oppimaan ja mitä hän menettää, jos ei osallistu.

On tärkeää muistuttaa webinaarin alkamisesta ja montako tuntia sen alkamiseen on. vaikka sähköpostiviestillä asiakkaalle sekä omilla kotisivuilla, blogissa, Facebook- ja Instagram-sivuilla.

Asiakkaiden ilmoittautuessa paikalle he jättävät sähköpostiosoitteensa minkä avulla heihin voidaan pitää yhteyttä. Anna heille selkeät ohjeet miten toimia. Webinaarityökalut helpottavat sähköpostiliikennettä, koska voit niihin kirjoittaa viestit etukäteen. Ohjelma lähettää ne sitten asiakkaille haluttuna ajankohtana.

Huomioi, että kaikki ilmoittautuneet eivät tule paikalle tai he poistuvat ennen webinaarin loppua.

Miten saada asiakas paikalle silloin kun webinaari alkaa?

Asiakkaan paikalle saamiseksi pitää nähdä vaivaa. Asiakkaille voi antaa maistiaisia siitä mitä webinaari tulee sisältämään ja mitä hyötyä osallistumisesta on. Kerro mitä hän tulee oppimaan ja mitä hän menettää, jos ei osallistu.

On tärkeää muistuttaa webinaarin alkamisesta ja montako tuntia sen alkamiseen on. vaikka sähköpostiviestillä asiakkaalle sekä omilla kotisivuilla, blogissa, Facebook- ja Instagram-sivuilla.

Asiakkaiden ilmoittautuessa paikalle he jättävät sähköpostiosoitteensa minkä avulla heihin voidaan pitää yhteyttä. Anna heille selkeät ohjeet miten toimia. Webinaarityökalut helpottavat sähköpostiliikennettä, koska voit niihin kirjoittaa viestit etukäteen. Ohjelma lähettää ne sitten asiakkaille haluttuna ajankohtana.

Huomioi, että kaikki ilmoittautuneet eivät tule paikalle tai he poistuvat ennen webinaarin loppua.

Miten pidetään onnistunut webinaari?

Webinaareissa on yleensä tietty kaava jota voidaan improvisoida. Aloitus ja sisältö ovat samanlaiset, lopetus vaihtelee tavoitteista riippuen.

Aloitus

Esittele itsesi, kerro taustasi ja mitä teet työksesi. Kerro lyhyesti webinaarin aikataulu ja mitä siinä käydään läpi. Anna asiakkaille hyvä syy osallistua aivan loppuun asti.

Kerro tuloksista mitä olet saavuttanut ja mitä asiakkaasi tulevat saavuttamaan webinaarin ansiosta sekä kerro asiat mitä olet opettamassa.

Aloitus on erittäin tärkeä ja sillä herätetään mielenkiinto ja motivoidaan osallistujat.
Käytä huumoria apuna ja pyri luomaan hyvä tunnelma. Käytä aloitukseen vähintään 10 minuuttia.

Sisältö

Tämä on syy miksi ihmiset osallistuvat webinaariin. Käytä reilusti aikaa ja esitä asiasi perusteellisesti hyödyntäen audiovisuaalisten kuvien ja äänien yhdistelmiä.

Anna parastasi ja puhu selkeästi ja luonnollisesti. On erityisen tärkeää, että ihmiset oppivat uuden taidon tai saavat paljon hyödyllistä tietoa webinaarin aiheesta.

Tämä osio vie suurimman osan ajasta ja siihen kannattaa varata 70-80 % koko webinaarin kestosta.

Lopetus

Käytä lopetukseen riittävästi aikaa ja muista että tavoitteena on auttaa osallistujia viemään uudet tiedot ja taidot käytäntöön. Voit antaa tarjouksen tuotteistasi ja palveluistasi osallistujille erikoishintaan.

Tässä vaiheessa on yleensä kysymys ja vastaus osio. Sen aikana voit perustella miksi sinun tarjouksesi on niin hyvä ja miksi se kannattaa hyödyntää.

Käytä lopetukseen riittävästi aikaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että se kestää saman verran kuin webinaarin aloitus. Kerro jatkosta sekä tulevista seminaareista ja hyödynnä kiinnostuneen kohderyhmän huomio.

Parhaat webinaari ohjelmat

Tässä on kolme parasta webinaari ohjelmaa. Niitä kaikkia voi kokeilla ilmaiseksi tämän artikkelin linkeistä. Jos haluat järjestää webinaareja ammattimaisesti kannattaa ehdottomasti ottaa maksullinen versio käyttöön.

Zoom on laadukas webinaari ohjelma. Se on perustettu USA:ssa ja palvelu on englanninkielinen. Zoomilla on yli 200 miljoonaa käyttäjää ympäri maailman.

Zoom ilmainen versio

Versio on ilmainen käyttää ja kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella tai Google/Facebook tunnuksilla. Ilmaisversion rajoitteena on 100 osallistujaa ja 40 minuutin kesto. Kahdenkeskisiä keskusteluja ei ole ajallisesti rajoitettu.

Zoom maksullinen versio

Zoom tarjoaa laajan valikoiman maksullisia versioita. Ne soveltuvat yrityksille, oppilaitoksille, järjestöille ja julkishallinnolle. Ne soveltuvat isoihin kokouksiin ja mahdollistavat yli 1000 osallistujaa.

Iso ryhmä voidaan jakaa pienempiin ryhmiin keskustelua varten ja yhdistää ryhmät myöhemmin takaisin yhdeksi isoksi ryhmäksi. Puheenvuoro pyydetään viittaamalla ja näin estetään toisten päälle puhuminen.

Tarkemmat tiedot Zoomin yksityiskohdista ja uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä.

WebinarNinja on huippulaadukas webinaari ohjelmisto, jonka etuna on kuukausihinnoittelu.
Siitä on saatavilla ilmainen tai maksullinen versio. Ohjelmiston avulla saat asiakkaat osallistumaan webinaariin ja myytyä heille vaikkapa valmennuksia. Ohjelma tehostaa webinaarin markkinointia ja myyntiä. WebinarNinjalla on yli 20 000 asiakasta ympäri maailman.

WebinarNinja ilmainen versio

Ilmaisversiossa on mahdollista tehdä pieniä live webinaareja ja lähettää osallistujille sähköpostimuistutuksia. Se soveltuu lyhyisiin alle 20 minuutin webinaareihin.

WebinarNinja maksullinen versio

WebinarNinjan maksullisessa versiossa on huomioitu lähes kaikki mahdollinen. Sen avulla voidaan varmistaa laadukkaan webinaarin järjestäminen ja kaikki siihen liittyvät tukitoimet.

Maksullisessa versiossa on uusimmat päivitykset ja ohjeet siitä miten webinaarikokemuksesta saadaan täydellinen.

Maksullisen version etuja ovat:

– Automaattiset sähköpostiviestit osallistujille (muistutukset, kiitokset, jälkimarkkinointi jne…)

– Yksilölliset brändätyt laskeutumissivut, jotka todistetusti tuovat lisää tilauksia

– Tekstit ja grafiikat voidaan tehdä suomeksi

– Analytiikan avulla nähdään kuka osallistui, kuka osti, kuka klikkasi jne…Sen avulla voidaan tutkia esimerkiksi Facebook tai Instagram mainosten tehoa webinaarin mainostuksessa.

– Integrointi jo käytössä oleviin CRM- ja sähköpostiohjelmiin

– Osallistujille voidaan jakaa ladattavia tiedostoja seminaarin aikana

– Helposti käytettävät chatit (ryhmä chatit, yksityis chatit, kyselyt ym.)

– Tarjoukset voidaan liittää saumattomasti esitykseen. Ne voidaan tehdä etukäteen (houkuttelevat tarjoukset tehdään vain webinaariin osallistujille, koska ne lisäävät kauppojen toteutumista)

– Lähetykset voidaan pitää täysin ilman viivettä. Muissa webinaari ohjelmistoissa on pieni muutaman sekunnin viive.

– Live tarjoukset ajastimella (tarjous päättyy kun aika loppuu)

– Rajoittamaton webinaarivideoiden säilytys

– Edullinen kuukausimaksu 49 $/kk

– Joskus itse webinaari on maksullinen tuote. Silloin korostuu saumaton rekisteröityminen ja maksuprosessi. WebinarNinjan avulla voidaan varmistaa että kaikki hoituu sujuvasti.

Tarkemmat tiedot WebinarNinjasta sekä uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä

webinarjam logo

Webinarjam

Webinarjam on WebinarNinjan ohella laadukkain markkinoilla oleva webinaari ohjelmisto.
Se on varustettu erinomaisesti webinaarien markkinointiin sekä myyntiin ja sillä on yli 50 000 käyttäjää ympäri maailman.

Webinarjamia voi kokeilla ilmaiseksi 14 päivää. Palvelussa on 30 päivän rahojen palautus takuu. Jos palvelusta ei pidä, rahat palautetaan.

Webinarjamin etuja ovat:

– Jopa 5000 osallistujaa yhtäaikaa

– Huipputason HD video ja audio lähetykset.

– Live chat

– Webinaarit tallennetaan automaattisesti ja voit käyttää niitä myöhemmin.

– Voit striimata ja isännöidä live lähetystä myös kännykällä

– Useita ammattilaisten tekemiä laskeutumissivuja mitä voit muokata omaan käyttöön

– Automaattiset sähköpostiviestit osallistujille

– Paniikkinappula

Jos lähetyksen aikana tulee teknisiä ongelmia (kamera ei toimi, yhteys ei toimi, mikki ei toimi jne…) voit painaa paniikkinappia. Ohjelma avaa uuden live huoneen ja siirtää kaikki osallistujat sinne automaattisesti 10-15 sekunnin sisällä. Webinaari jatkuu tämän jälkeen normaalisti.

– Kuukausimaksu 79 $/kk

Tarkemmat yksityiskohdat Webinarjamista sekä uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä.

Clickmeeting on helppokäyttöinen ja laadukas webinaariohjelmisto. Se on helposti skaalautuva ja siihen voi räätälöidä näppärästi omat logot ja grafiikat.

Perusversio Live maksaa 22 Eur/kk

Suosituin Automated versio maksaa 35 Eur/kk

Clickmeetingiä voi kokeilla  30 päivää ilmaiseksi. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.clickmeeting.com

Yhteenveto webinaarista

Webinaari on tehokas tapa hankkia uusia asiakkaita. Sen järjestämiseen ei tarvita suuria investointeja. Näitä ohjeita noudattamalla pidät varmasti hyvän webinaarin.

Jos aiot pitää enemmän kuin yhden, kannattaa hankkia maksullinen webinaari ohjelma. Sillä varmistat, että kaikki menee sujuvasti ja saat webinaarin järjestämisestä parhaan mahdollisen tuloksen.

LUE MYÖS:

Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään? 
VPN Suomi – Paras VPN Top 10 
Paras Webhotelli Top 10 – tässä ovat maailman parhaat hostingpalvelut 

JAA ARTIKKELI
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp