Mikä on webinaari – Näin järjestetään hyvä webinaari 2022

Webinaari eli verkkoseminaari on internetin välityksellä toteutettu virtuaalinen ja vuorovaikutteinen koulutustapahtuma. Se on seminaarimainen koulutustilaisuus missä osallistujat ovat fyysisesti eri paikoissa ja osallistuvat webinaariin omalla tietokoneella, tabletilla tai puhelimella.
Parhaat webinaari ohjelmat ovat:
Perinteiseen luentomuotoiseen koulutukseen verrattuna webinaari on kokonaan sähköinen ja paljon interaktiivisempi. Webinaarin osallistujat voivat kommentoida live tilanteessa pikaviestein chattiruudulla tai puhumalla. Vuorovaikutus on helppoa ja yleensä webinaarin lopussa voi esittää asiantuntijoille kysymyksiä.
Kouluttajat ja osallistujat liittyvät webinaariin sähköisen alustan kautta ja näkevät saman esityksen omassa selainikkunassaan. Lähetys voidaan myös striimata eli jakaa samanaikaisesti. Verkkoseminaari voidaan tallentaa webinaaritallenteena videolle myöhempää katselua varten.
Ilmainen webinaari on tehokas tapa opettaa uusia asioita, kasvattaa myyntiä ja hankkia asiakkaita. Webinaarikoulutus sisältyy parhaisiin webinaari ohjelmiin ja käytännössä testatut vinkit tulevat kaupan päälle.
Webinaari on tehokas tapa tavoittaa juuri oikea kohderyhmä. Webinaariin osallistuminen ei maksa mitään. Moni ilmainen webinaari vuosina 2020 ja 2021 onkin ollut yleisömenestys.
Webinaarin järjestäminen
Webinaarin järjestämiseksi ei tarvita suuria investointeja. Yleensä voidaan hyödyntää samoja ohjelmistoja, jotka ovat jo muutenkin käytössä. Tärkein apuväline on hyvä webinaari ohjelma, joka korvaa fyysisten tapahtumien järjestämisessä tarvittavan kokoustilan.
Webinaari ohjelman avulla huolehditaan tapahtumaan liittyvistä sähköpostiviesteistä, voidaan ottaa ilmoittautumisia vastaan ja muistuttaa tulevista tapahtumista. Webinaarin järjestäjä on vastuussa sujuvista järjestelyistä ja hyvän ohjelman avulla se on tehty mahdollisimman helpoksi.
Webinaariin ilmoittautunut saa automaattisesti ohjeet sähköpostilla. Ohjeissa kerrotaan muun muassa se miten webinaariin liitytään. Osallistuminen ei vaadi muuta kuin hyvän internet-yhteyden ja rauhallisen tilan. Hyvän äänenlaadun voi varmistaa käyttämällä kuulokkeita.
Millaista sisältöä webinaarissa kannattaa esittää?
Koska webinaari on reaaliaikainen ja audiovisuaalinen siinä kannattaa hyödyntää kuvan ja äänen yhdistelmiä. Yleisimmät tavat on kuvata puhujan kasvoja tai näyttää powerpoint -esitystä, PDF -tiedostoa tai valokuvia ja puhua niiden päälle.
Jos et halua näyttää kasvojasi yleisölle, webinaarin vetäminen on silti mahdollista. Erilaisten ohjelmistojen esittely on helppoa ja niitä voi kommentoida samalla, kun esittelee niitä selaimessa.
Miksi webinaari on hyvä työkalu?
Webinaari on yksi helpoimmista työkaluista, kun sen käytön on kerran opetellut. Se on tehokas työkalu markkinointiin ja luottamuksen rakentamiseen.
Asiakas kuulee ja näkee puhujan reaaliajassa sekä voi osallistua esimerkiksi esittämällä kysymyksiä.
Webinaariin pitää osallistua tai sitten mahdollisuuden menettää. Tämän vuoksi niihin osallistutaan aktiivisesti.
Miten webinaaria voi hyödyntää?
Webinaari on hyvä tapa markkinoida ja opettaa asiakkaille jotakin hyödyllistä. Asiakasta kiinnostavaan aiheeseen voidaan perehtyä syvällisesti rakentaen samalla luottamusta. Tämä johtaa lopulta myyntiin.
Webinaarin aikana saadaan asiakkaan täysi huomio ja kaikki tarpeellinen voidaan esitellä perusteellisesti.
Webinaari on tehokas tapa myydä valmennuksia. Yksi webinaari vastaa yhtä luentoa ja niistä voi tehdä vaikkapa kurssimuotoisen kokonaisuuden.
Usein esitettyjä kysymyksiä
Kuinka pitkä webinaarin tulisi olla?
Hyvä nyrkkisääntö on pitää webinaari alle tunnin mittaisena. Jos se on liian pitkä, osallistuminen laskee.
Mille toimialoille webinaari sopii?
Mikä on webinaarin tärkein asia?
Mitä webinaarin ajan käytössä tulee huomioida?
Mitä hyötyä on webinaarista?
Miten tehdään interaktiivinen webinaari?
Miten webinaarit voivat auttaa yritystä?
Webinaari ja koulutus?
Mitä webinaari tarkoittaa markkinoinnissa?
Mitkä ovat webinaarin edut?
Onko webinaaritallenne tehtävä suorana lähetyksenä?
Mikä on webinaarin tarkoitus?
Mikä on hyvä webinaari alusta?
Ovatko webinaarit tehokkaita?
Mikä on webinaarin ja webcastin ero?
Miten tehokas ja maksuton webinaari toimii?
1. Aseta selkeä tavoite
2. Ymmärrä yleisöäsi
3. Mikä on paras päivä järjestää webinaari?
4. Mikä on paras kellonaika aloittaa webinaari?
5. Miten mainostaa webinaaria?
6. Muista harjoitella
7. Anna yleisölle opetuksia ja käytännön esimerkkejä
Mitkä ovat parhaat webinaari työkalut ja ohjelmat?
Parhaat webinaariohjelmistot kokoavat kattavasti kaiken sen mitä webinaarin järjestämiseen tarvitaan ja lisäksi niissä on mukana kaikki tarvittavat työkalut. Ohjelman avulla voit muokata yksilöllisesti valmiiksi tehtyä ja käytännössä toimivaksi testattua laskeutumissivua. Kaikki asiakkaat ohjataan sinne. Parhaat webinaariohjelmat ovat WebinarNinja, Clickmeeting, Webinarjam ja Zoom.
Jos sinulla on sähköpostilista, Facebook- tai Instagram sivut, blogi tai kotisivut asiakkaista, niihin kaikkiin kannattaa laittaa päivitys tulevasta webinaarista. Kaikki mahdolliset kanavat kannattaa ottaa käyttöön.
Miten saada asiakas paikalle silloin kun webinaari alkaa?
Asiakkaan paikalle saamiseksi pitää nähdä vaivaa. Asiakkaille voi antaa maistiaisia siitä mitä webinaari tulee sisältämään ja mitä hyötyä osallistumisesta on. Kerro mitä hän tulee oppimaan ja mitä hän menettää, jos ei osallistu.
On tärkeää muistuttaa webinaarin alkamisesta ja montako tuntia sen alkamiseen on. vaikka sähköpostiviestillä asiakkaalle sekä omilla kotisivuilla, blogissa, Facebook- ja Instagram-sivuilla.
Asiakkaiden ilmoittautuessa paikalle he jättävät sähköpostiosoitteensa minkä avulla heihin voidaan pitää yhteyttä. Anna heille selkeät ohjeet miten toimia. Webinaarityökalut helpottavat sähköpostiliikennettä, koska voit niihin kirjoittaa viestit etukäteen. Ohjelma lähettää ne sitten asiakkaille haluttuna ajankohtana.
Huomioi, että kaikki ilmoittautuneet eivät tule paikalle tai he poistuvat ennen webinaarin loppua.
Miten saada asiakas paikalle silloin kun webinaari alkaa?
Asiakkaan paikalle saamiseksi pitää nähdä vaivaa. Asiakkaille voi antaa maistiaisia siitä mitä webinaari tulee sisältämään ja mitä hyötyä osallistumisesta on. Kerro mitä hän tulee oppimaan ja mitä hän menettää, jos ei osallistu.
On tärkeää muistuttaa webinaarin alkamisesta ja montako tuntia sen alkamiseen on. vaikka sähköpostiviestillä asiakkaalle sekä omilla kotisivuilla, blogissa, Facebook- ja Instagram-sivuilla.
Asiakkaiden ilmoittautuessa paikalle he jättävät sähköpostiosoitteensa minkä avulla heihin voidaan pitää yhteyttä. Anna heille selkeät ohjeet miten toimia. Webinaarityökalut helpottavat sähköpostiliikennettä, koska voit niihin kirjoittaa viestit etukäteen. Ohjelma lähettää ne sitten asiakkaille haluttuna ajankohtana.
Huomioi, että kaikki ilmoittautuneet eivät tule paikalle tai he poistuvat ennen webinaarin loppua.
Miten pidetään onnistunut webinaari?
Aloitus
Esittele itsesi, kerro taustasi ja mitä teet työksesi. Kerro lyhyesti webinaarin aikataulu ja mitä siinä käydään läpi. Anna asiakkaille hyvä syy osallistua aivan loppuun asti.
Kerro tuloksista mitä olet saavuttanut ja mitä asiakkaasi tulevat saavuttamaan webinaarin ansiosta sekä kerro asiat mitä olet opettamassa.
Aloitus on erittäin tärkeä ja sillä herätetään mielenkiinto ja motivoidaan osallistujat.
Käytä huumoria apuna ja pyri luomaan hyvä tunnelma. Käytä aloitukseen vähintään 10 minuuttia.
Sisältö
Tämä on syy miksi ihmiset osallistuvat webinaariin. Käytä reilusti aikaa ja esitä asiasi perusteellisesti hyödyntäen audiovisuaalisten kuvien ja äänien yhdistelmiä.
Anna parastasi ja puhu selkeästi ja luonnollisesti. On erityisen tärkeää, että ihmiset oppivat uuden taidon tai saavat paljon hyödyllistä tietoa webinaarin aiheesta.
Tämä osio vie suurimman osan ajasta ja siihen kannattaa varata 70-80 % koko webinaarin kestosta.
Lopetus
Käytä lopetukseen riittävästi aikaa ja muista että tavoitteena on auttaa osallistujia viemään uudet tiedot ja taidot käytäntöön. Voit antaa tarjouksen tuotteistasi ja palveluistasi osallistujille erikoishintaan.
Tässä vaiheessa on yleensä kysymys ja vastaus osio. Sen aikana voit perustella miksi sinun tarjouksesi on niin hyvä ja miksi se kannattaa hyödyntää.
Käytä lopetukseen riittävästi aikaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että se kestää saman verran kuin webinaarin aloitus. Kerro jatkosta sekä tulevista seminaareista ja hyödynnä kiinnostuneen kohderyhmän huomio.
Parhaat webinaari ohjelmat
Tässä on kolme parasta webinaari ohjelmaa. Niitä kaikkia voi kokeilla ilmaiseksi tämän artikkelin linkeistä. Jos haluat järjestää webinaareja ammattimaisesti kannattaa ehdottomasti ottaa maksullinen versio käyttöön.

Zoom ilmainen versio
Zoom maksullinen versio
Zoom tarjoaa laajan valikoiman maksullisia versioita. Ne soveltuvat yrityksille, oppilaitoksille, järjestöille ja julkishallinnolle. Ne soveltuvat isoihin kokouksiin ja mahdollistavat yli 1000 osallistujaa.
Iso ryhmä voidaan jakaa pienempiin ryhmiin keskustelua varten ja yhdistää ryhmät myöhemmin takaisin yhdeksi isoksi ryhmäksi. Puheenvuoro pyydetään viittaamalla ja näin estetään toisten päälle puhuminen.
Tarkemmat tiedot Zoomin yksityiskohdista ja uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä.
WebinarNinja on huippulaadukas webinaari ohjelmisto, jonka etuna on kuukausihinnoittelu.
Siitä on saatavilla ilmainen tai maksullinen versio. Ohjelmiston avulla saat asiakkaat osallistumaan webinaariin ja myytyä heille vaikkapa valmennuksia. Ohjelma tehostaa webinaarin markkinointia ja myyntiä. WebinarNinjalla on yli 20 000 asiakasta ympäri maailman.
WebinarNinja ilmainen versio
WebinarNinja maksullinen versio
WebinarNinjan maksullisessa versiossa on huomioitu lähes kaikki mahdollinen. Sen avulla voidaan varmistaa laadukkaan webinaarin järjestäminen ja kaikki siihen liittyvät tukitoimet.
Maksullisessa versiossa on uusimmat päivitykset ja ohjeet siitä miten webinaarikokemuksesta saadaan täydellinen.
Maksullisen version etuja ovat:
– Automaattiset sähköpostiviestit osallistujille (muistutukset, kiitokset, jälkimarkkinointi jne…)
– Yksilölliset brändätyt laskeutumissivut, jotka todistetusti tuovat lisää tilauksia
– Tekstit ja grafiikat voidaan tehdä suomeksi
– Analytiikan avulla nähdään kuka osallistui, kuka osti, kuka klikkasi jne…Sen avulla voidaan tutkia esimerkiksi Facebook tai Instagram mainosten tehoa webinaarin mainostuksessa.
– Integrointi jo käytössä oleviin CRM- ja sähköpostiohjelmiin
– Osallistujille voidaan jakaa ladattavia tiedostoja seminaarin aikana
– Helposti käytettävät chatit (ryhmä chatit, yksityis chatit, kyselyt ym.)
– Tarjoukset voidaan liittää saumattomasti esitykseen. Ne voidaan tehdä etukäteen (houkuttelevat tarjoukset tehdään vain webinaariin osallistujille, koska ne lisäävät kauppojen toteutumista)
– Lähetykset voidaan pitää täysin ilman viivettä. Muissa webinaari ohjelmistoissa on pieni muutaman sekunnin viive.
– Live tarjoukset ajastimella (tarjous päättyy kun aika loppuu)
– Rajoittamaton webinaarivideoiden säilytys
– Edullinen kuukausimaksu 49 $/kk
– Joskus itse webinaari on maksullinen tuote. Silloin korostuu saumaton rekisteröityminen ja maksuprosessi. WebinarNinjan avulla voidaan varmistaa että kaikki hoituu sujuvasti.
Tarkemmat tiedot WebinarNinjasta sekä uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä

Webinarjam
Webinarjam on WebinarNinjan ohella laadukkain markkinoilla oleva webinaari ohjelmisto.
Se on varustettu erinomaisesti webinaarien markkinointiin sekä myyntiin ja sillä on yli 50 000 käyttäjää ympäri maailman.
Webinarjamia voi kokeilla ilmaiseksi 14 päivää. Palvelussa on 30 päivän rahojen palautus takuu. Jos palvelusta ei pidä, rahat palautetaan.
Webinarjamin etuja ovat:
– Jopa 5000 osallistujaa yhtäaikaa
– Huipputason HD video ja audio lähetykset.
– Live chat
– Webinaarit tallennetaan automaattisesti ja voit käyttää niitä myöhemmin.
– Voit striimata ja isännöidä live lähetystä myös kännykällä
– Useita ammattilaisten tekemiä laskeutumissivuja mitä voit muokata omaan käyttöön
– Automaattiset sähköpostiviestit osallistujille
– Paniikkinappula
Jos lähetyksen aikana tulee teknisiä ongelmia (kamera ei toimi, yhteys ei toimi, mikki ei toimi jne…) voit painaa paniikkinappia. Ohjelma avaa uuden live huoneen ja siirtää kaikki osallistujat sinne automaattisesti 10-15 sekunnin sisällä. Webinaari jatkuu tämän jälkeen normaalisti.
– Kuukausimaksu 79 $/kk
Tarkemmat yksityiskohdat Webinarjamista sekä uusimmat tarjoushinnat löytyvät täältä.
Clickmeeting on helppokäyttöinen ja laadukas webinaariohjelmisto. Se on helposti skaalautuva ja siihen voi räätälöidä näppärästi omat logot ja grafiikat.
Perusversio Live maksaa 22 Eur/kk
Suosituin Automated versio maksaa 35 Eur/kk
Clickmeetingiä voi kokeilla 30 päivää ilmaiseksi. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.clickmeeting.com
Yhteenveto webinaarista
Webinaari on tehokas tapa hankkia uusia asiakkaita. Sen järjestämiseen ei tarvita suuria investointeja. Näitä ohjeita noudattamalla pidät varmasti hyvän webinaarin.
Jos aiot pitää enemmän kuin yhden, kannattaa hankkia maksullinen webinaari ohjelma. Sillä varmistat, että kaikki menee sujuvasti ja saat webinaarin järjestämisestä parhaan mahdollisen tuloksen.
LUE MYÖS:
Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään?
VPN Suomi – Paras VPN Top 10
Paras Webhotelli Top 10 – tässä ovat maailman parhaat hostingpalvelut