Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen

Nuori pari tekee markkinatutkimusta verkkokaupan perustamista varten

Tässä artikkelissa kerrotaan step-by-step ohjeet siitä, miten perustat verkkokaupan ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon. On tärkeä myös ymmärtää mihin on ryhtymässä, eikä lähteä soitellen sotaan.

Markkinatutkimus

On olennaisen tärkeää tutkia ja ymmärtää niitä markkinoita, joille verkkokauppa perustetaan. Siksi kannattaa tehdä markkinatutkimus, jonka avulla hankitaan lisää tietoa ja ymmärrystä markkinatilanteesta.

Mieti miten eroat kilpailijoista ja mikä on uskottavuutesi asiantuntijana kohderyhmäsi näkökulmasta. Google Trends on hyvä apuväline markkinatutkimuksen tekemiseen. Sen avulla voit katsoa lyhyen ja pitkän aikavälin markkinanäkymiä sekä vertailla eri toimialoja.

Toinen loistava apuväline markkinointitutkimuksen teossa on Semrush.
Tästä linkistä voit kokeilla Semrushia ilmaiseksi 7 päivää. Sillä voit tutkia kuinka paljon hakuja tehdään kohderyhmässäsi eri avainsanoilla. Saat heti tietää onko tuotteillesi kysyntää.

Niche eli markkinarako

Aloittavan verkkokaupan tärkein päätös on nichen eli markkinaraon valitseminen. Monet aloittelevat verkkokauppiaat keskittyvät liikaa verkkosivujen teknisiin yksityiskohtiin ja ulkoasuun ja unohtavat tärkeimmän: verkkokaupan täytyy lopulta tuottaa rahaa. 

Verkkokauppa voi olla vaikka maailman paras ja hienoin, mutta jos viivan alle ei jää mitään, sen pyörittämisessä ei ole järkeä.

Verkkosivujen suuret kävijämäärät eivät ole myöskään ole tae siitä, että kauppa käy. Ei kannata keskittyä liikaa yksityiskohtiin, jos se ei näy tuloksessa. Tuloksen tekemiseen tarvitaan onnistumista monilla eri osa-alueilla.

1. Laaja niche

Konsepti on yksinkertainen. Keskitytään yhteen laajaan aiheeseen, esimerkiksi terveys, kauneus tai vaikkapa lemmikit. Ongelmana on, että suuret kilpailijayritykset dominoivat markkinoita. Tästä johtuen markkinoille pääseminen voi olla haastavaa ja aikaa vievää. Mieti tarkkaan ennen näin suuren nichen valitsemista.

2. Yhteisöön perustuva niche

Tämä niche on pienempi ja se koostuu ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita tietystä aihealueesta ja muodostavat sen ympärille yhteisön. He ovat erityisen kiinnostuneita aiheesta ja käyttävät paljon rahaa ostoksiin.

Nämä ihmiset suosittelevat verkkosivujasi ja puhuvat puolestasi. Tämä on suuri bonus markkinoinnissa. Kohderyhmälle on helpompi myydä tuotteita esimerkiksi mainostamalla ja sähköpostilistojen avulla. Haittatekijänä tässä nichessä on se, että toiminnassa täytyy olla aktiivisesti mukana ja se on aikaa vievää.

Kun mietit nicheä kannattaa muistaa, että uskolliset ja omistautuneet asiakkaat ostavat enemmän ja vierailevat sivuillasi pidempään. Tällöin hakukonenäkyvyytesi paranee. Verkkokauppasi voi tuottaa paljon paremmin verrattuna nicheen, jossa on pieni asiakasuskollisuus.

3. Tuotteeseen perustuva niche

Tämä on selkeä niche, joka perustuu tuotteeseen tai tuoteryhmään esimerkiksi kamerat, dronet tai vaikkapa kosmetiikka. Etuna on se, että sen ei tarvitse henkilöityä kehenkään erityisesti. Voit työskennellä taustalla tai ulkoistaa työpanoksesi. Aloittamisen kynnys on matalalla ja riskit ovat pienemmät kuin jos esimerkiksi kehittäisit tuotteen alusta asti itse.

4. Ongelmanratkaisuun perustuva niche

Niche perustuu jonkin ongelman ratkaisemiseen tai helpottamiseen esimerkiksi univaikeudet, koiran eritysruokavalio tai siivous. Verkkokauppasi voi rakentua sen ympärille. Sinun tulee olla asiantuntija ja keskittyä vain tiettyyn aiheeseen. Tämä on aloittavalle verkkokaupalle varteenotettava niche.

i mac with an image of a shopping trolley

Suuri riski – suuri palkinto

Mieti onko verkkokaupallesi ja sen tuotteille tarvetta vielä muutaman vuoden kuluttua. Jotkut hittituotteet ovat erittäin suosittuja ja myyvät hyvin jonkin aikaa. Suosion laannuttua myynti romahtaa. Huomioi pitkän aikavälin kasvu ennen nichen valitsemista. Esimerkiksi muutama vuosi sitten pelkästään droneihin keskittynyt verkkokauppa olisi ollut suuri riski, mutta nyt se olisi todennäköisesti hyvinkin kannattava.

Sesonki

Tietyillä tuotteilla on suuri kausivaihtelu. Esimerkiksi puutarhatuotteista myydään suurin osa keväällä ja kesällä. Talvella ei tapahdu juuri mitään.  Huomioi nämä kausivaihtelut valitessasi nicheä. Liikevaihdon suuri vaihtelu ei haittaa, jos siihen osaa varautua.

Terveyteen ja ammattiin liittyvät nichet

Google on erittäin tarkka ihmisten terveyteen ja ammattiin liittyvistä asioista. Aloittavan verkkokaupan on vaikeaa sijoittua hauissa korkealle terveyteen liittyvissä asioissa, koska väärät terveysneuvot voivat koitua haitaksi. Kannattaa tutkia miten aihealueella aloittavat verkkokaupat sijoittuvat Googlen hakutuloksissa. Mikäli hakujen kärkisijoilla ei näy uusia kauppoja, tämä on merkki siitä, että ala on Googlen silmissä riskialtis.

Miten valita niche?

Niche kannattaa valita oman henkilökohtaisen kiinnostuksen ja taitojen perusteella. 

On paljon motivoivampaa pyörittää verkkokauppaa aihealueesta, josta itse pitää ja johon uskoo. Tällaisia voivat olla esimerkiksi puutarhanhoito, fitness, pelaaminen, koirat, ruoka tai vaikkapa kahvi.

Dropshipping vai omat tuotteet ja varasto?

Dropshipping mahdollistaa tuotteiden myynnin ilman varastoa ja postitusta. Tavaran valmistaja tekee sen puolestasi.

Dropshipping kasvattaa voimakkaasti suosiotaan. Siinä on omat haasteensa, mutta edut voivat olla haasteita paljon suuremmat.

 Dropshipping ei vaadi pääomia tuotteiden ostamiseksi vaan tilaus lähetetään tehtaalle sitten vasta, kun asiakas on maksanut tuotteen.

 Tuotevalikoimaan voidaan ottaa paljon tuotteita ilman riskiä ja katsoa mitkä niistä menevät kaupaksi.

 Varastokustannuksia ei ole, koska omaa varastoa ei tarvita.

 Pakkausta tai postitusta ei tarvita, koska tavarantoimittaja tekee sen puolestasi.

 Etuna on myös se, että melkein kuka vain voi ryhtyä dropshipping-kauppiaaksi.

Dropshippingin heikkoutena on toimitusten kontrolloinnin mahdollisuuden puute. Jos tavarantoimittaja mokaa, asiakas syyttää sinua. Joskus voi olla melkoista säätämistä korvaavan tuotteen lähettämisen kanssa.

Tuotepalautukset voivat olla ongelmallisia. Jotkut suuret myyjät eivät hyväksy palautuksia lainkaan, kuten esimerkiksi Aliexpress.

Jos haluat toimia kuten Aliexpress, siitä pitää mainita asiakkaalle tilauksen yhteydessä. Tuotepalautusten mahdollisuuden puuttuminen voi vähentää myyntiä.

Toinen vaihtoehto on sallia tuotepalautukset esimerkiksi seitsemän päivän sisällä ja huomioida palautuksista aiheutuvat kustannukset.

Toinen dropshippingin ongelma on brändäyksen heikkous. Usein asiakkaalle tuleva paketti sisältää vain pelkän tuotteen. Jos haluat kasvattaa brändiäsi, tämä voi olla ongelma. 

Tehtaan kanssa voi kuitenkin neuvotella. He voivat lisätä promomateriaalin pakettiin tai vaikkapa painaa logosi tuotteeseen. Tämä tosin maksaa ekstraa. 

Parhaat Dropshipping-palvelut ovat

Salehoo

Spocket

Alidropshipping

looking glass icon

Omat tuotteet ja varasto

Tässä vaihtoehdossa voit vaikuttaa enemmän asiakaskokemukseen ja brändäykseen. Koska hoidat paketoinnin ja postituksen asiakkaalle itse, voit varmistaa, että pakkauksen sisältö on juuri sellainen kuin haluat.

Ongelmatilanteissa on helppo pyytää asiakkaalta anteeksi ja korjata ongelma. Toisaalta omat tuotteet ja varastointi voivat olla myös jatkuva päänsärky.

Oman varaston ansiosta on mahdollista ostaa kerralla suurempia eriä ja saada niistä tukkualennusta, jolloin kate paranee.

Jos olet perustamassa verkkokauppaa ensimmäistä kertaa, dropshipping on paras vaihtoehto. Se ei sido pääomaa, voit testata suuren määrän tuotteita ja katsoa mitkä niistä menevät kaupaksi. Jos haluat myöhemmin omat tuotteet ja varaston, mikään ei estä hankkimasta niitä.

Tuotteiden valitseminen

Mistä löytyvät hyvät tuotteet verkkokauppaan? Kannattaa käydä tutkimassa Ebayn, Amazonin ja Aliexpressin bestseller-listaa. Valikoimaa on valtavasti ja sieltä löydät parhaiten kaupaksi menevät tuotteet.

Sopivat tuotteet löydettyäsi sinun on etsittävä myös luotettavat tavarantoimittajat.
Salehoo, Spocket ja Alidropshipping ovat palveluita, joista nämä löytyvät varmasti.

On parasta keskittyä tavarantoimittajiin, jotka ovat High Quality -listalla. Tälle listalle pääsevät vain parhaat ja luotettavimmat yritykset.

Kun tavarantoimittajat ovat löytyneet, kannattaa olla yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa. Pidä mielessä, että heidän asiakaspalvelunsa on myös sinun asiakaspalvelusi. Voit olla luottavaisin mielin, jos se toimii hyvin. Silloin verkkokauppasi asiakaspalvelu on hyvissä käsissä.

Yrityksen perustaminen

Seuraavaksi on aika perustaa yritys ja valita yritysmuoto. Tarvitset y-tunnusta kansainvälisessä kaupassa muun muassa verotietoja varten.

Verkkokauppasi domain-nimi

Domain-nimi on olennainen osa nettisivuja. Lisäksi tarvitset hostingpalvelun ja sisältöä verkkokauppaasi. Jos haluat varata pelkän domainin, se kannattaa tehdä Namecheapissa. Se on nimensä mukaisesti halpa ja toimii moitteettomasti.

Monet hostingpalvelut sisällyttävät domain-nimen pakettiinsa, jolloin sitä ei tarvitse ostaa erikseen. Lisätietoa domainista löytyy artikkelistamme Mikä on domain.

Hostingpalvelu

Hostingpalvelun valinnassa on oltava erityisen tarkkana. Jos nettisivut ovat kaatuneet, tai ne eivät toimi kunnolla, asiakkaat eivät pääse kauppaasi ja tällöin ostokset jäävät tekemättä.

Paras suomenkielinen hostingpalvelu on Zoner

Ulkomaisista parhaat ovat Siteground, Cloudways ja Kinsta.

Hostingpalvelun valintaan vaikuttaa moni tekijä ja siksi on hyödyllistä lukea nämä artikkelit:

Paras suomalainen hostingpalvelu

10 parasta hostingpalvelua maailmassa

Wix.com logo

Valitse verkkokaupalle alusta

Verkkokauppa-alustoista Wix on paras. Se on johtava helppokäyttöinen pilvipalvelupohjainen alusta, jolla on miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. Se sopii erityisen hyvin pienten verkkokauppojen alustaksi.

Verkkokauppa WordPressillä

Toinen vaihtoehto on tehdä verkkokauppa WordPressillä. Silloin on parasta tehdä se Woocommercella. Woocommerce toimii hyvin WordPressin kanssa.

Kotisivujen tekeminen

Kun alusta on valittu, seuraava vaihe on tehdä verkkokaupallesi omat kotisivut. Tee ne joko Wixillä tai Woocommercella.

Lisää tuotteet

Kun kotisivut alkavat valmistua, lisää sivuille tuotteet ja sisältö.

Valitse teemat

Valitse sivuillesi teema. Voit käyttää ilmaisia teemoja, joita löytyy Wixistä ja Woocommercesta satoja.

Jos tahdot satsata sivujen ulkoasuun enemmän WordPressissä, kannattaa harkita maksullisia teemoja. Parhaat maksulliset teemat löytyvät Astrasta ja GeneratePressistä. Hinnat ovat noin 49-59 euroa vuodessa.

Tietoturva

Huolehdi siitä, että tietoturva-asiat ovat kunnossa.

Lue lisää: HTTPS ja HTTP

Valitse lisäosat (plugin)

On tärkeätä seurata, miten asiakkaat käyttäytyvät verkkokaupassasi. Lisäosien eli pluginien avulla voidaan seurata heitä ja tehdä muutoksia, jotka parantavat konversioprosenttia (kuinka moni asiakas lopulta ostaa).

Lisäosien avulla saat tärkeää tietoa asiakkaiden liikkeistä sivuillasi. Ne ovat olennainen osa verkkokauppaasi.


Tärkeimmät lisäosat ovat:
Google Analytics
Google Search Console
RankMath

Testaa ja julkaise

Tarkista, että verkkokauppasi toimii moitteettomasti. Tilaamisen toimiminen kaikilla maksuvaihtoehdoilla on erityisen tärkeää. Navigoi sivuilla järjestelmällisesti ja tarkista, ettei sieltä löydy virheitä. On tärkeää, että kokeilet eri laitteilla ja tarkistat toimivuuden mobiilisti ja myös eri selaimilla. Kun kaikki on kunnossa, on aika julkaista sivut.

Asiakkaiden sitouttaminen

Kun kauppa alkaa käydä, voit sitouttaa asiakkaitasi alennuskampanjoilla ja tarjouksilla. Kerran ostanut asiakas tilaa paljon varmemmin kuin täysin uusi.
text message bubble

Testaa, mitkä tuotteet myyvät parhaiten

Testaa eri tuotteita ja keskity niihin, mitkä myyvät parhaiten. Ota valikoimasta pois tuotteet, jotka eivät mene kaupaksi.

Tee uutta sisältöä ja vahvista brändiä

Vahvista brändiäsi ja lisää sivuille uutta sisältöä säännöllisesti. Tekemällä uutta, asiakkaita hyödyttävää sisältöä verkkokauppaasi, sitoutat heidät paremmin ja vahvistat samalla brändiäsi.

Tutki ja optimoi

Tutki Rankmathin, Google Analyticsin ja Search Consolen avulla kävijäliikennettä, ja optimoi sivuja konversioprosentin parantamiseksi. Ota käyttöösi Semrush ja aloita hakukoneoptimointi.

Markkinoi verkkokauppaasi

Kun verkkokauppa on pystyssä ja kaikki on valmista, on aika keskittyä markkinointiin. Se on menestyvän online-liiketoiminnan tärkein yksittäinen tekijä. 


Lue lisää
:

Digitaalinen markkinointi

JAA ARTIKKELI
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Tuomo Kaismala

Tuomo Kaismala
Arvomedian perustaja ja toimitusjohtaja

quote marks

Näillä sivuilla annan parhaat vinkit yli 30 vuoden markkinointikokemuksella siitä, mitä tehokkaassa digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan.

Näillä sivuilla annan parhaat vinkit yli 30 vuoden markkinointikokemuksella siitä, mitä tehokkaassa digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan.