Mikä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään?

Sisältömarkkinointi on tekniikka, jolla tuotetaan ja jaetaan arvokasta sekä ajankohtaista sisältöä tarkkaan valitulle kohderyhmälle säännöllisesti. Tavoitteena on saada asiakas ostamaan tai käyttämään tarjottuja palveluita.
Sisältömarkkinoinnin avulla jaetaan tietoa, opetetaan ja viihdytetään nykyisiä tai tulevia asiakkaita. Tällä markkinointistrategialla ohjataan asiakkaita omille kotisivuille kohti myyntitunnelia, liidejä ja konversioita.
Kun yritykset ja brändit ymmärtävät roolinsa julkaisijoina, ohjaa se heitä kohti sisältömarkkinointia. Tulevaisuudessa sisältömarkkinoinnin merkitys kasvaa koko ajan. Haasteena on vain luoda laadukasta sisältöä omille nettisivuille ja syventää suhdetta asiakkaaseen. Internetin ansiosta nykyään on helpompi olla vuorovaikutuksessa asiakkaaseen suoraan ilman välikäsiä.
10 eri tapaa tehdä sisältömarkkinointia
1.
2.
Artikkelien kirjoittaminen on informatiivisempaa ja ne ovat usein laajempia kuin blogi kirjoitukset. Sillä on samat hyödyt kuin bloggaamisella.
3.
4.
E-kirja tai opas on vähemmän virallinen kuin white paper, mutta syvällisempi kuin blogi kirjoitus.
6.
Presentaatio – erilaisilla slideshow:lla ja tilastoilla sekä kertomalla yksityiskohtaisia tapauksia vaikutetaan asiakkaaseen ja saadaan luotua hyvä asiakaskokemus.
Esitteet, videot, E-kirjat ja webinaarit ovat myös loistava tapa tehdä sisältömarkkinointia. Niissä voi tuoda asioita esille laajemmin ja siellä voi vastata tarkemmin asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.
Asiakkaan voi olla vaikea löytää samaa tietoa mistään muualta paremmassa paketissa.

10 sisältömarkkinoinnin suurinta hyötyä
1.
2.
Parempi hakukonenäkyvyys – Google indeksoi joka postauksen. Mitä enemmän yrityksellä on laadukkaita sivuja netissä, sitä suurempi mahdollisuus sen on sijoittua korkeammalle hakutuloksissa.
3.
4.
Vieraspostaukset – Yksi tapa saada lisää verkkoliikennettä on kirjoittaa vieraspostaus suositulle nettisivulle ja lisätä oma linkki artikkelin yhteyteen. Näin saadaan linkin kautta lisää kävijöitä omille sivuille.
6.
Enemmän kauppoja – Laadukkaan sisällön jakaminen sitouttaa ja tuo lisäarvoa asiakkaalle. Samalla voi esitellä omia tuotteita ja palveluita ja saada lisää kauppoja.
Asiakkaat sitoutuvat paremmin – Kun asiakkaat pitävät sinua ykköstietolähteenään, he sitoutuvat paremmin. Jos he tarvitsevat tuotteitasi tai palveluitasi, ne ostetaan mieluiten juuri sinulta.
Tuote myydään sille, jonka tarjous on huuto ajan päättyessä korkein. Tarjoukset tehdään korotusautomaattia käyttäen, jossa asetetaan maksimihinta. Ebay nostaa tarjousta automaattisesti isommaksi kuin korkein tarjous, kunnes asetettu hinta ylittyy tai huutoaika päättyy.
Paremmat tulokset ja pienemmät kustannukset – Mitä pidempään sisältömarkkinointia tehdään, sitä paremmat ovat tulokset. Se on kustannustehokasta ja vie vain aikaa.
Mitkä ovat parhaat työkalut sisältömarkkinointiin?
Parhaat työkalut sisältömarkkinointiin ovat
Semrushilla on oma online-academia, jossa voi perehtyä sisältömarkkinointiin. Hyvä ohjelmisto hakukoneoptimointiin on välttämättömyys sisältömarkkinoinnissa. Semrushin avulla voi tutkia etukäteen aiheita ja sitä, miten paljon aiheisiin tehdään hakuja. Näin voidaan valita aihealueen, jolle on tarvetta ja joka varmasti kiinnostaa.
Activecampaign ja Aweber ovat sisällöntuottamisessa erittäin hyviä työkaluja. Lisäksi ne ovat parhaita sähköpostiohjelmia.
Rankmath on paras työkalu omien kotisivujen verkkoliikenteen analysointiin. Sen ansiosta sisältömarkkinointia voidaan kehittää ja kohdistaa paremmin.
Sosiaalisen median markkinointi
Sosiaalisen median markkinointi tapahtuu alustojen sisällä. Sitä mukaa kun sisältöä tehdään, sitä jaetaan esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.
Sisältö räätälöidään jokaiselle alustalle erikseen. Esimerkiksi Twitterissä postauksen maksimimäärä on 140 merkkiä.
Facebook-mainos
Facebook-mainokset kohdistetaan käyttäjille heidän sijaintinsa, väestötietojensa ja profiilitietojensa perusteella. Kun mainos on valmis, sille määritetään budjetti ja hinta jokaiselle sen klikkaukselle, tai tuhannelle näyttökerralle, jotka mainos saa. Käyttäjät näkevät mainoksen esimerkiksi Facebookin uutissyötteessä tai sivupalkissa.
Instagram-mainos
YouTube -mainokset
Ulkomainonta
Usein esitettyjä kysymyksiä
Mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on?
Miksi sisältömarkkinointia tehdään?
Sisältömarkkinoinnin avulla tavoitetaan ja vakuutetaan oikeat ihmiset. Sen ansiosta kasvatetaan yrityksen myyntiä.
Mikä on inbound markkinointi?
Inbound markkinoinnissa tarjotaan potentiaaliselle ostajalle arvokasta, kohdennettua tietoa ja ohjataan häntä ostoprosessissa eteenpäin.
Mitä on Outbound markkinointi?
Outbound markkinoinnissa tavoitellaan asiakkaita perinteisen mediamainonnan ja henkilökohtaisen yhteydenpidon kautta.
Mikä on sisältöstrategia?
Sisältöstrategian avulla suunnitellaan ja määritellään organisaation markkinoinnin sisältö pitkällä tähtäimellä.
Mikä on sisältösuunnitelma?
Sisältösuunnitelman avulla määritellään kohderyhmää kiinnostava sisältö. Sen avulla luodaan uusia kokemuksia ja saadaan aikaan keskustelua brändin ympärille.
Sosiaalinen media korostuu markkinoinnissa
Sisältömarkkinointia tehdessä sosiaalinen media korostuu nykyään sisällön jakamisessa. Siellä postaukset ovat lyhyempiä ja niitä tehdään pienissä osissa. Julkaiseminen on helpompaa ja asiakkaat saadaan osallistumaan sekä kommentoimaan sisältöjä paremmin.
Sisältömarkkinoinnin osaamista tarvitaan myös mainosten tekemisessä. Hyvä mainos vetoaa tunteisiin. Ostopäätökset tehdään tunteella ja perustellaan järjellä.
Sisällöntuotannon ja promoamisen tehoa saadaan maksimoitua kun sitä tehdään säännöllisesti. Tiesitkö, että sisällöntuotantoa voi myös ulkoistaa? Fiverr (linkki) on sivusto, josta voi palkata hyviä sisällöntuottajia yllättävän edullisesti.
LUE MYÖS: