Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään?

Mikä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään?

sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia työn alla

Sisältömarkkinointi on tekniikka, jolla tuotetaan ja jaetaan arvokasta sekä ajankohtaista sisältöä tarkkaan valitulle kohderyhmälle säännöllisesti. Tavoitteena on saada asiakas ostamaan tai käyttämään tarjottuja palveluita.

Sisältömarkkinoinnin avulla jaetaan tietoa, opetetaan ja viihdytetään nykyisiä tai tulevia asiakkaita. Tällä markkinointistrategialla ohjataan asiakkaita omille kotisivuille kohti myyntitunnelia, liidejä ja konversioita.

Kun yritykset ja brändit ymmärtävät roolinsa julkaisijoina, ohjaa se heitä kohti sisältömarkkinointia. Tulevaisuudessa sisältömarkkinoinnin merkitys kasvaa koko ajan. Haasteena on vain luoda laadukasta sisältöä omille nettisivuille ja syventää suhdetta asiakkaaseen. Internetin ansiosta nykyään on helpompi olla vuorovaikutuksessa asiakkaaseen suoraan ilman välikäsiä.

10 eri tapaa tehdä sisältömarkkinointia

 1.

Blogin kirjoittaminen tuo orgaanista liikennettä kotisivuille ja parantaa hakukonenäkyvyyttä.

 2.

Artikkelien kirjoittaminen on informatiivisempaa ja ne ovat usein laajempia kuin blogi kirjoitukset. Sillä on samat hyödyt kuin bloggaamisella.

 3.

White paper – siinä keskitytään johonkin rajattuun aiheeseen tietyn ongelman ympärillä ja ratkaistaan se. Siihen tarvitaan asiantuntevaa ja vakuuttavaa otetta.

 4.

E-kirja tai opas on vähemmän virallinen kuin white paper, mutta syvällisempi kuin blogi kirjoitus.

 5.
Case studies – on hyvä tapa promota omia tuotteita samalla, kun tekee ja raportoi tapauskohtaista tutkimusta.

 6.

Presentaatio – erilaisilla slideshow:lla ja tilastoilla sekä kertomalla yksityiskohtaisia tapauksia vaikutetaan asiakkaaseen ja saadaan luotua hyvä asiakaskokemus.

 7.
Checklist – ranskalaisilla viivoilla kootaan tiivis yhteenveto aiheesta. Se on kätevä tapa päivittää aikaisempaa artikkelia tai blogipostausta.
8.
Kysymykset ja vastaukset (Q&A-osio tai FAQ) – On hyvä tapa lisätä asiakkaan tuotetietoisuutta ja parantaa hakukonenäkyvyyttä.
 9.
Kysy mitä tahansa – Reddit teki tämän suosituksi, siinä kirjoitetaan haastattelunomaisesti blogia tai tehdään podcastia.
10.
Sosiaalisessa mediassa jaetaan arvokasta tietoa ja sitoutetaan asiakkaita omilla postauksilla. Julkaisun yhteydessä voi jakaa otsikon ja linkin omilla nettisivuilla sijaitsevaan laajempaan artikkeliin. Somepäivitykset ovat lyhyitä ja niissä on vähän tekstiä. Postausten avulla promotaan laadukasta sisältöä tarkalle asiakasryhmälle ja pyritään saamaan lisää näkyvyyttä ja seuraajia.

Esitteet, videot, E-kirjat ja webinaarit ovat myös loistava tapa tehdä sisältömarkkinointia. Niissä voi tuoda asioita esille laajemmin ja siellä voi vastata tarkemmin asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.

Asiakkaan voi olla vaikea löytää samaa tietoa mistään muualta paremmassa paketissa.

tekstiviesti

10 sisältömarkkinoinnin suurinta hyötyä

 1.

Enemmän sisältöä – Asiakkaalla on syy viipyä pitempään aiheen parissa yrityksen kotisivuilla. Brändi vahvistuu, luottamus syvenee ja voi lopulta johtaa kauppoihin.

 2.

Parempi hakukonenäkyvyys – Google indeksoi joka postauksen. Mitä enemmän yrityksellä on laadukkaita sivuja netissä, sitä suurempi mahdollisuus sen on sijoittua korkeammalle hakutuloksissa.

 3.

Suurempi Domain Rating – Mitä enemmän laadukasta sisältöä yrityksen kotisivuilla on, sitä parempi on yrityksen Domain Rating (DR). Hyvä DR parantaa näkyvyyttä hakukonetuloksissa.

 4.

Vieraspostaukset – Yksi tapa saada lisää verkkoliikennettä on kirjoittaa vieraspostaus suositulle nettisivulle ja lisätä oma linkki artikkelin yhteyteen. Näin saadaan linkin kautta lisää kävijöitä omille sivuille.

 5.
Sosiaalisen median hyödyntäminen – Sisällön jakaminen somessa lisää seuraajien määrää ja liikennettä myös kotisivuilla.

 6.

Enemmän kauppoja – Laadukkaan sisällön jakaminen sitouttaa ja tuo lisäarvoa asiakkaalle. Samalla voi esitellä omia tuotteita ja palveluita ja saada lisää kauppoja.

 7.
Brändikuva paranee – Jos sisältösi on luotettavaa ja siitä on apua asiakkaalle, myös brändikuvasi paranee.
8.

Asiakkaat sitoutuvat paremmin – Kun asiakkaat pitävät sinua ykköstietolähteenään, he sitoutuvat paremmin. Jos he tarvitsevat tuotteitasi tai palveluitasi, ne ostetaan mieluiten juuri sinulta.

 9.

Tuote myydään sille, jonka tarjous on huuto ajan päättyessä korkein. Tarjoukset tehdään korotusautomaattia käyttäen, jossa asetetaan maksimihinta. Ebay nostaa tarjousta automaattisesti isommaksi kuin korkein tarjous, kunnes asetettu hinta ylittyy tai huutoaika päättyy.

10.

Paremmat tulokset ja pienemmät kustannukset – Mitä pidempään sisältömarkkinointia tehdään, sitä paremmat ovat tulokset. Se on kustannustehokasta ja vie vain aikaa.

Mitkä ovat parhaat työkalut sisältömarkkinointiin?

Parhaat työkalut sisältömarkkinointiin ovat

Semrush 
AWebber
Activecampaign
Rankmath

Semrushilla on oma online-academia, jossa voi perehtyä sisältömarkkinointiin. Hyvä ohjelmisto hakukoneoptimointiin on välttämättömyys sisältömarkkinoinnissa. Semrushin avulla voi tutkia etukäteen aiheita ja sitä, miten paljon aiheisiin tehdään hakuja. Näin voidaan valita aihealueen, jolle on tarvetta ja joka varmasti kiinnostaa.

Activecampaign ja Aweber ovat sisällöntuottamisessa erittäin hyviä työkaluja. Lisäksi ne ovat parhaita sähköpostiohjelmia. 

Rankmath on paras työkalu omien kotisivujen verkkoliikenteen analysointiin. Sen ansiosta sisältömarkkinointia voidaan kehittää ja kohdistaa paremmin.

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalisen median markkinointi tapahtuu alustojen sisällä. Sitä mukaa kun sisältöä tehdään, sitä jaetaan esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Sisältö räätälöidään jokaiselle alustalle erikseen. Esimerkiksi Twitterissä postauksen maksimimäärä on 140 merkkiä.

Facebook-mainos

Facebook-mainokset kohdistetaan käyttäjille heidän sijaintinsa, väestötietojensa ja profiilitietojensa perusteella. Kun mainos on valmis, sille määritetään budjetti ja hinta jokaiselle sen klikkaukselle, tai tuhannelle näyttökerralle, jotka mainos saa. Käyttäjät näkevät mainoksen esimerkiksi Facebookin uutissyötteessä tai sivupalkissa.

Instagram-mainos

Instagramissa mainokset voidaan kohdentaa vielä tarkemmin kuin Facebookissa. Instagram on Facebookin omistama yritys ja tarvitset Facebook-sivut luodaksesi yritysprofiilin Instagramiin. Kun mainos on valmis, sille valitaan tavoite, kohderyhmä ja mainosmuoto sekä määritetään budjetti. Tämän jälkeen valitaan kuinka kauan mainosta näytetään ja paljonko siitä halutaan maksaa. Sen jälkeen mainos julkaistaan.

YouTube -mainokset

Jos YouTube-mainokset tehdään Google Adsin kautta, vaihtoehtona on joko video tai hakutulos. Mainostaja maksaa vain siinä tapauksessa kun videota katsotaan vähintään 30 sekuntia, se katsotaan loppuun asti, tai mikäli videon yhteydessä olevaa linkkiä klikataan. Videoiden pituudet ovat 12 sekunnista 6 minuuttiin. Katsoja voi halutessaan ohittaa mainoksen, jolloin siitä ei tarvitse maksaa.

Ulkomainonta

Ulkomainos on julkisessa tilassa tai paikassa näytettävä mainos. Ulkomainonnalla tavoitetaan kuluttaja kodin ulkopuolella.

Usein esitettyjä kysymyksiä

Mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on?

Sisältömarkkinoinnin avulla rakennetaan luottamusta ja sitoutetaan asiakkaita. Sen avulla lisätään bränditietoisuutta ja edistetään ostopäätöksen tekemistä.

Miksi sisältömarkkinointia tehdään?

Sisältömarkkinoinnin avulla tavoitetaan ja vakuutetaan oikeat ihmiset. Sen ansiosta kasvatetaan yrityksen myyntiä.

Mikä on inbound markkinointi?

Inbound markkinoinnissa tarjotaan potentiaaliselle ostajalle arvokasta, kohdennettua tietoa ja ohjataan häntä ostoprosessissa eteenpäin.

Mitä on Outbound markkinointi?

Outbound markkinoinnissa tavoitellaan asiakkaita perinteisen mediamainonnan ja henkilökohtaisen yhteydenpidon kautta.

Mikä on sisältöstrategia?

Sisältöstrategian avulla suunnitellaan ja määritellään organisaation markkinoinnin sisältö pitkällä tähtäimellä.

Mikä on sisältösuunnitelma?

Sisältösuunnitelman avulla määritellään kohderyhmää kiinnostava sisältö. Sen avulla luodaan uusia kokemuksia ja saadaan aikaan keskustelua brändin ympärille.

Sosiaalinen media korostuu markkinoinnissa

Sisältömarkkinointia tehdessä sosiaalinen media korostuu nykyään sisällön jakamisessa. Siellä postaukset ovat lyhyempiä ja niitä tehdään pienissä osissa. Julkaiseminen on helpompaa ja asiakkaat saadaan osallistumaan sekä kommentoimaan sisältöjä paremmin.

Sisältömarkkinoinnin osaamista tarvitaan myös mainosten tekemisessä. Hyvä mainos vetoaa tunteisiin. Ostopäätökset tehdään tunteella ja perustellaan järjellä.

Sisällöntuotannon ja promoamisen tehoa saadaan maksimoitua kun sitä tehdään säännöllisesti. Tiesitkö, että sisällöntuotantoa voi myös ulkoistaa? Fiverr (linkki) on sivusto, josta voi palkata hyviä sisällöntuottajia yllättävän edullisesti.

 

LUE MYÖS:

Mitä on digimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi

Mitä on hakukoneoptimointi – SEO

JAA ARTIKKELI