Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain digitaalisen markkinoinnin kanava.
Jokainen käytetty euro tuo viivan alle jopa 36 euroa (www.litmus.com), joten sen ROI on huikea.

Parhaat työkalut sähköpostimarkkinointiin ovat:

Active Campaign
AWeber
Hunter.io

Sähköpostimarkkinoinnilla voidaan myynnin lisäksi tiedottaa ja kasvattaa yhteisöä brändin ympärillä. Sähköpostimarkkinoinnin avulla postia voidaan lähettää suurille massoille. Ensimmäinen digitaalinen yhteydenotto tehtiin vuonna 1971, joten voidaan sanoa että sähköposti on yli 50 vuotta vanha keksintö.

Miksi sähköpostimarkkinointi on niin tehokasta?

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä apuväline, koska sillä tavoitetaan laajasti eri ikäryhmät. Suurin osa ihmisistä osaa avata oman sähköpostin, vaikka muuten digitaaliset taidot olisivat heikot. Sähköposti on hyvin henkilökohtainen ja siksi niin tehokas.

Viralliset yhteydenotot ja tärkeät tiedot lähetetään yleensä sähköpostilla.

Yritys omistaa itse omat sähköpostilistansa ja ne ovat sen omissa käsissä. Tämä on suuri etu markkinoinnissa verrattuna sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median tilit voidaan sulkea tai ne voivat hävitä, jolloin menetetään kaikki arvokkaat tiedot.

Sähköpostimarkkinoinnin edut

Suurimmat edut sähköpostimarkkinoinnissa ovat:

1. Lisääntyneet kaupat. Asiakkaille voidaan lähettää erikoistarjouksia tuotteista ja palveluista esim. tervetuliaistarjous, tarjous yrityksen vuosipäivän kunniaksi tai vaikkapa tarjous asiakkaan oman syntymäpäivän kunniaksi.

Jos sinulla on verkkokauppa ja asiakas on poistumassa sivuilta tai tehnyt ostoskoriin tilauksia ja on poistumassa tilaamatta, hänelle voidaan lähettää erikoistarjous automaattisesti, ja saada vielä kauppa syntymään.

 2. Bränditietoisuuden kasvattaminen. Sähköposti on henkilökohtainen ja sillä voidaan parantaa bränditietoisuutta lähettämällä hyödyllisiä ja informatiivisia viestejä brändiin liittyen. Se on hyvin skaalautuva, joten sama viesti voidaan lähettää usealle henkilölle. 

3.Asiakasuskollisuuden parantaminen. Asiakasuskollisuutta voidaan parantaa asiakkaan elinkaaren aikana olemalla yhteyksissä häneen säännöllisesti.

Tärkein asia sähköpostimarkkinoinnissa

On se että asiakkaat ovat liittyneet sähköpostilistalle omaehtoisesti ja haluavat saada sinulta sähköpostia. Yrityksen omat sisäiset rekisterit saavat sisältää vain:

• Asiakkaan tai yrityksen nimen
• Yhteystiedot
• Ammatin
• Sukupuolen
• Iän
• Äidinkielen
• Yhden henkilökohtaisen tunnistetiedon

Eri tyylit lähettää sähköpostia

Suosituimmat tavat lähettää sähköpostia ovat:

• Promosähköpostit. Ne voivat sisältää tarjouksia ja julkaisuja uusista tuotteista. Ne voivat olla myös e- kirjoja tai kutsuja webinaariin. Viestejä lähetetään 3-10 kappaletta muutaman päivän tai viikon aikana. Niillä pyritään aktivoimaan asiakkaita, yritetään saada heidät ostamaan tai käymään yrityksen kotisivuilla.

• Informatiiviset sähköpostit. Säännöllisesti kerran viikossa tai kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje on tästä hyvä esimerkki.

• Tiedottavat sähköpostit. Asiakkaille voi antaa arvokkaita vinkkejä ja tiedottaa aiheista mikä kiinnostaa heitä. Kirjoitustyyli voi olla henkilökohtaisempi kuin informatiivisissa sähköposteissa.

Usein esitettyjä kysymyksiä

Sähköposti markkinointi laki?

Sähköpostin lähettäminen luvatta ei ole sallittua kuin poikkeustapauksissa. Luvatta lähettämisen teho on surkea, kukaan ei halua spämmiä omaan postiin. Lähettämällä sähköpostia Ilman asiakkaan suostumusta yritys rikkoo lakia.

B2B-Sähköposti
markkinointi?

Viestien lähettäminen yritykselle on sallittua ilman lupaa vain jos se perustuu olemassa olevaan asiakassuhteeseen tai markkinoitava tuote liittyy työtehtäviin tai vastuualueeseen.
Muuten viestien lähettämiselle täytyy olla suostumus.

B2C- Sähköposti
markkinointi kuluttajille?

Viestin lähettäminen ilman lupaa on sallittua vain jos:

Yhteystiedot on saatu aikaisemman kaupan yhteydessä ja viestissä markkinoidaan samanlaisia tuotteita kuin mitä asiakas on ostanut aikaisemmin.
Markkinoinnissa käytetään samaa välinettä kuin millä kaupat on aikaisemmin tehty.
Kuluttajalle on kerrottu kaupan yhteydessä tulevista markkinointi viesteistä.
Jokaisessa sähköpostissa tulee olla mahdollisuus poistua listalta.

Mikä on sähköposti-markkinointi ohjelma?

On yleensä internet pohjainen sovellus jolla kerätään sähköpostiosoitteita, hallitaan niitä ja lähetetään niihin sähköpostia. Ohjelma mahdollistaa erilaisten asiakas kokonaisuuksien luomisen ja niiden hallitsemisen. Tämä kaikki voidaan automatisoida ohjelman avulla.

Active Campaign logo

Activecampaign on tehokas sähköpostimarkkinointi ohjelma, joka on lisäksi kokonaisvaltainen markkinoinnin automaation työkalu.

AWeber logo

Aweber on monipuolinen sähköpostimarkkinointi ohjelma joka tarjoaa palveluita, toimintoja ja resursseja kaiken kokoisille yrityksille.

Hunter io logo

Hunter.io on sähköpostimarkkinoinnin työkalu, jolla pystytään löytämään ja keräämään yhteystiedot ja sähköpostiosoitteet kaikista domaineista. Tämä työkalu on Suomessa vähemmän tunnettu, mutta ehdottomasti tarpeellinen jos otat sähköpostimarkkinoinnin vakavasti.

Kuinka aloittaa sähköpostimarkkinointi?

Ensin kannattaa hankkia hyvä sähköpostimarkkinointi ohjelma. Kolme edellä mainittua ohjelmaa edustavat alansa parhaimmistoa.

Seuraavaksi voidaan alkaa keräämään asiakkaista sähköpostilistaa. Heitä voi saada liittymään listalle tarjoamalla heille vaikkapa hyvälaatuinen e-kirja tai muuten hyödyllistä tietoa.
Asiakkaille voi antaa pienen lahjan tai vaikkapa 10% alennuksen tuotteista ja palveluista vastineeksi listalle liittymisestä. Tilauslomake ja tilauspainike kannattaa sijoittaa näkyvälle paikalle kotisivulla ja yhteystietosivulla.

Yhteenveto sähköpostimarkkinoinnista

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain tapa tehdä digitaalista markkinointia. Sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Helpoin tapa aloittaa on tutustua alan parhaisiin työkaluihin kuten ActiveCampaign, AWebber ja Hunter.io.

LUE MYÖS:

Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä tehdään?
Mitä on digimarkkinointi?
Mitä on hakukoneoptimointi (SEO) 2024?

JAA ARTIKKELI