Hakukoneoptimointi – SEO

Hakukoneoptimointi - SEO

Hakukone-optimointi
-SEO

kuvassa tehdään hakukoneoptimointia puhelimella ja kannettavalla titokoneella

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla parannetaan tietyillä hakusanoilla näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa. Tavoitteena on päästä kärkeen hakutuloksissa ja saada orgaanista liikennettä omille verkkosivuille.

Hakukoneet muuttavat jatkuvasti algoritmejaan, jotka perustuvat yli 200 eri tekijään. Tärkeimmät niistä ovat verkkosivujen sisältö sekä sivuille ohjaavat linkit.

Hakukoneoptimointi jaetaan kahteen eri menetelmään. White hat -optimointi on hakukoneyhtiöiden hyväksymää toimintaa. Black hat -optimointia taas pidetään epäeettisinä ja se on rangaistavaa.

Hyvin optimoidut sivut saavat ilmaista, orgaanista verkkoliikennettä. Se on edullisin tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

Hakusanatutkimus

Hakusanatutkimuksella selvitetään parhaat sivukohtaiset hakukriteerit. Tutkimusta ei kannata tehdä summanmutikassa, vaan kannattaa selvittää sivujen todelliset kuukausittaiset kävijämäärät ja hakusanat.

Suurten hakuvolyymien lisäksi kannattaa huomioida, että vähemmän haetuilla avainsanoilla voi olla pienempi kilpailu ja ne voivat johtaa suurempiin konversioprosentteihin.

Hakusanoja kannattaa harkita tarkkaan. Niiden tulee sopia juuri sinun sivuillesi.

Semrush on maksullinen työkalu, jolla saa kattavasti selvitettyä parhaat hakusanat, mukaan luettuna myös kilpailijoiden käyttämät.

Tästä linkistä voit kokeilla Semrushia ilmaiseksi 7 päivää.

hakusanasuunnitelma

Hakusanasuunnitelma

Jokaiselle sivulle valitaan yksi päähakusana ja sen lisäksi muutama muu hakusana. Niitä käytetään tekstissä luontevasti.

Käytä hakusanoja harkiten. Niitä ei kannata toistaa jatkuvasti, vaan tekstin tulee olla sujuvaa ja helposti luettavaa.

Google ymmärtää erinomaisesti myös sijamuodot. Laaja hakusanasuunnitelma on huomattavasti parempi kuin suppea, sillä saadaan enemmän hakutuloksia sekä lisää kävijöitä omille sivuille.

Sivujen otsikot

Jokaisella verkkosivustosi sivulla tulee olla oma otsikko. Se on hakukoneoptimoinnin kannalta kunkin sivun otsikoista tärkein. Sen tulee kuvata sivun sisältöä mahdollisimman hyvin. Tärkeimmät hakusanat kannattaa sisällyttää sivun otsikkoon.

Meta description

On lyhyt kuvaus sivun sisällöstä. Se näkyy sivuotsikon alapuolella Google-haussa. Meta-kuvaus on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joiden ansiosta kävijät tulevat sivuillesi.

Väliotsikot tekstissä

Väliotsikoiden avulla hakukoneet ymmärtävät sivujen sisältöä paremmin, ja auttavat näin lukijoita löytämään etsimänsä tiedon nopeasti. Otsikoissa kannattaa käyttää hakusanoja.

Sivun tekstin pitää olla uniikkia, eikä sitä kannata kopioida toisilta sivuilta. Tekstin tulee olla laadukasta, informatiivista ja helposti luettavaa.

Sisäiset linkit

Sisäiset linkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta. Lisäksi niiden avulla lukija pääsee nopeasti käsiksi hyödylliseen sisältöön.

Sisäiset linkit parantavat myös hakukonenäkyvyyttä.

Ulkoiset linkit

Tekstisisällön lisäksi ulkoiset linkit ovat hakukoneoptimoinnin kannalta tärkein asia. Mitä luotettavammilta sivustoilta sivuillesi on linkkejä, sen parempi.

Ne nostavat domain ratingia, jolla mitataan sivustosi luotettavuutta. Domain rating vaihtelee 0-100 välillä. Mitä suurempi domain rating, sitä luotettavampi sivusto. Luotettavuus parantaa menestystä hakukoneissa.

Linkkien rakentaminen

Jotta sivustosi pärjäisi Google-hauissa, sinun on panostettava ulkoisten linkkien rakentamiseen. Se on aikaa vievää ja pitkäjänteistä työtä.

Vaikka sivustosi tekstisisältö olisi paljon kilpailijoitasi parempaa, ilman ulkoisia linkkejä se ei sijoitu hakutuloksissa korkealle.

Toisaalta hyvä sisältö taas saa aikaan paljon luonnollisia linkkejä. Paras tapa saada ilmaisia linkkejä on siis kirjoittaa hyvää sisältöä.

Muut hakukoneoptimointiin vaikuttavat tekijät

Google on kertonut, että latautumisnopeus on yksi sen ranking-tekijöistä. Huolehdi siis siitä, että sivustosi latautuu tarpeeksi nopeasti.

Google on ilmoittanut myös suosivansa mobiiliystävällisiä sivustoja. Koska reilusti yli puolet hauista tehdään nykyään mobiililaitteilla, on tärkeää, että verkkosivustosi on responsiivinen. Silloin se skaalautuu helposti erilaisille laitteille, kuten älypuhelimille tai tabletille ja toimii hyvin kaikilla alustoilla.

Sivuston rakenteen, valikoiden ja navigoinnin kannattaa olla käyttäjälle mahdollisimman helppoja.

Selkeä URL-rakenne vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen sekä tekee sivujen käytön vaivattomaksi. URL-osoitteiden tulee olla uudelleenohjattuja. Jos sivuilla ilmenee latautumisongelmia, käyttäjä ohjautuu jollekin toiselle sivulle. Väärin tehdyt uudelleenohjaukset vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen negatiivisesti.

Tuplasivut heikentävät näkyvyyttä. Jos sinulla on verkkokauppa ja käytät samaa sisältöä kuin tavarantoimittajasi, sinun tulee asettaa canonical-tagi kaikille tuplasivuille. Muutoin Google rankaisee sinua hakusijoituksissa.

Parhaita työkaluja hakukoneoptimointiin (SEO) ovat:

Google Search Console

Google Analytics

Rank Math

Semrush

Ahrefs

Näiden avulla voit tehdä kaikki hakukoneoptimoinnissa tarvittavat toimenpiteet ja parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa.


LUE LISÄÄ:

Hakukonevertailu – Mitä hakukoneista on hyvä tietää?

HTTPS ja HTTP – Mitkä ovat niiden erot?

Mikä on VPN?

JAA ARTIKKELI
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Tuomo Kaismala

Tuomo Kaismala
Arvomedian perustaja ja toimitusjohtaja

quote marks

Näillä sivuilla annan parhaat vinkit yli 30 vuoden markkinointikokemuksella siitä, mitä tehokkaassa digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan.

Näillä sivuilla annan parhaat vinkit yli 30 vuoden markkinointikokemuksella siitä, mitä tehokkaassa digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan.