Digitaalinen markkinointi
Digitaaliseen markkinointiin sisältyvät online- ja offline-markkinointi.
Jos tahdot tuloksia, kannattaa panostaa online-markkinointiin – se on voimakkaassa kasvussa.



SEO
Hakukoneissa tehdään päivittäin miljoonia hakuja.
Hakukoneista suurin on Google, jolla haetaan Suomessa 97% kaikista hauista.
Tiedon etsintä netissä alkaa yleensä hakemalla tietoa Googlesta.
Pääsy hakutulosten etusivulle on erityisen tärkeää.
Hakutulosten liikenteestä 93% menee kolmelle ensimmäiselle ja loput jakavat jäljelle jääneen 7%.
Hakukoneoptimoinnilla (SEO) verkkosisältö optimoidaan niin, että se näkyy hakutulosten kärkisijoilla.
Sivuston optimoimoinnin tavoitteena on, että kävijät tulevat sinne orgaanisesti.
SEM
Hakukonemarkkinoinnilla (SEM) keskitytään saamaan verkkosivuille lisää kävijöitä ostamalla mainostilaa hakukoneista.
Nämä mainokset näkyvät hakutuloksissa ensimmäisinä.
Google Ads on suosituin, koska mainokset tulevat näkyviin Googlen etusivulle.


SISÄLTÖMARKKINOINTI
Ihmiset rakastavat tarinoita. Sisältömarkkinointi on itse asiassa tarinoiden kirjoittamista eri alustoille.
Sisältömarkkinoinnissa keskitytään luomaan vahva suhde kohderyhmään ja tarjoamaan jatkuvasti arvokasta ja relevanttia sisältöä.
Luottamuksen rakentaminen on tärkeää, jotta asiakas tietää hänen etuansa ajettavan.
Kun tulee ostopäätöksen aika, asiakas ostaa tuotteen sinulta eikä kilpailijalta. Hän luottaa sinuun ja tietää saavansa rahoilleen vastinetta.
DIGITAALINEN MARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA
Somemarkkinoinnin avulla on mahdollista tavoittaa suuret määrät juuri sinun kohderyhmääsi kuuluvia asiakkaita.
Jos päätät markkinoida sosiaalisessa mediassa, voit valita tarkasti kenelle suuntaat mainoksesi.
Videomarkkinointi on tehokas tapa saada asiakkaita. Yli puolet yrityksistä, jotka käyttävät videoita markkinoinnissaan, kertovat niiden tuovan parhaan tuloksen.



AFFILIATE- MARKKINOINTI
Affiliate-markkinointi perustuu tulokseen.
Siinä affiliate suosittelee valitsemansa yhteistyökumppanin tuotteita tai palveluita omille asiakkailleen.
Asiakkaat ohjataan yhteistyökumppanin verkkosivuille.
Suosittelija saa toteutuneista kaupoista provision.
Affiliate-markkinointi kasvaa vuosittain yli 10 %:n vauhtia.
Suurista brändeistä yli 81 % hyödyntää sitä.
SÄHKÖPOSTI- MARKKINOINTI
Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain tapa markkinoida.
Se perustuu sähköpostin lähettämiseen omille asiakkaille tai valitulle kohderyhmälle.
Sähköpostimarkkinointia käytetään mm. tiedotukseen, uutiskirjeisiin ja erikoistarjouksiin.


DIGITAALINEN OFFLINE-MARKKINOINTI
Internet ei ole ainoa paikka tuloksekkaalle markkinoinille.
Monet perinteiset tavat ovat edelleen voimissaan.
Tehokkaassa digitaalisessa offline-markkinoinnissa hyödynnetään esimerkiksi ulkomainontaa. Suuret valotaulut ja niissä vaihtuvat mainokset ovat meille kaikille tuttuja.
Joissakin ravintoloissa tilauksen voi tehdä pöytiin sijoitetuilla tableteilla.
Nämä ovat esimerkkejä tehostetusta offline-markkinoinnista.
RADIO
Menestyäkseen hyvin radiossa, mainoksen on oltava viihdyttävä. Se sijoitetaan yleensä radio-ohjelman alkuun tai loppuun. Lähetykset tulevat tavallisesti suorina.
Podcastit kilpailevat nykyisin radion kanssa. Niissä on vähemmän mainoksia ja niitä voi kuunnella milloin haluaa.
Paikallisradiot haastattelevat mielellään paikallisia ihmisiä.
Jos päädyt radioon haastateltavaksi, kannattaa olla sponsori matkassa.
Saat helpommin hyvän paikan parhaaseen lähetysaikaan.


TV
PUHELIN- MARKKINOINTI
Kaikki soittavat ja lukevat tekstiviestejä, oli puhelin millainen tahansa.
Puhelimeen tuleviin mainoksiin käytetään enemmän rahaa kuin TV-mainoksiin.
Puhelinmyynti toimii edelleen (keskivertomyyjä tekee kolme kauppaa päivässä).
Ongelmana on skaalautuvuus. Puhelinmarkkinointia ei voi kohdentaa suurille massoille, kuten sosiaalisessa mediassa tai sähköpostimarkkinoinnissa.


TEKSTIVIESTIT
Tiesitkö, että yli 98 % kaikista tekstiviesteistä luetaan?
Lisäksi noin 90 % viesteistä luetaan 3 minuutin sisällä saapumisesta.
Tekstiviesti on tehokas tapa markkinoida esimerkiksi spontaaneja ostoksia (/heräteostoksia).
QR-KOODIT
QR-koodeja käytettiin aikaisemmin markkinoinnissa jonkin verran. Suurin osa kuluttajista ei nykyisin edes tiedä mitä ne ovat.
Älä tuhlaa niihin aikaa tai rahaa.

HYÖDYNNÄ MONIPUOLISESTI
Digitaalisessa markkinoinnissa ei kannata laittaa kaikkia munia yhteen koriin.
Online- ja offline-markkinointi menevät limittäin. Kannattaa hyödyntää molempia tapoja monipuolisesti.
Lue lisää, miten tulokset saadaan paranemaan hakukoneoptimoinnin avulla.